keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Luova Etelä-Karjala - minne seuraavaksi?

Tämän blogin nimi sekä ulkoasu viittaavat Luova Etelä-Karjala-merkkiin. Selväksi tulee että kyse on Etelä-Karjalan alueella toimimisesta ja jonkinlaisesta luovuudesta, mutta mihin tarkalleen viittaa tuo kirkkain palloin koristeltu logo ja luovuutta painottava nimi?


Luova Etelä-Karjala-brändi sai alkunsa osana Etelä-Karjalan taide ja kulttuuri KUTKA-hanketta vuonna 2011. Tuolloin Luova Etelä-Karjalaa kuvailtiin näillä sanoin:
"Luova Etelä-Karjala -tunnuksella merkityt tuotteet ovat kotoisin Etelä-Karjalasta. Ne rakentuvat eteläkarjalaiselle luovuudelle ja osaamiselle ja kertovat maakunnan toimijoiden ammattitaidosta. Mukana on kirjoja, levyjä, käsitöitä, palveluita, tapahtumia sekä monia muita karjalaisen kekseliäisyyden ilmentymiä. Luova Etelä-Karjala -tuotteet sopivat mainiosti matkamuistoksi ja tuliaiseksi sekä ilostuttamaan omaa arkea täällä kotimaakunnassa. Niitä voi ostaa alueen pienistä ja vähän suuremmistakin liikkeistä sekä mukana olevien yrittäjien nettikaupoista."

Olennaista tuotemerkissä on siis luovuus, paikallisuus ja ammattitaito. Luova Etelä-Karjalan ympärille lähdetiin kokoamaan nämä kriteerit täyttäviä tekijöitä, tuotteita ja palveluita yhteen. Tarkoituksena on, että brändistä kehittyisi tekijöiden verkostoitumiskanava sekä kuluttajan ostopäätöstä helpottava Joutsenmerkin ja Avainlipun kaltainen laadun tae. Kutkan aikana brändi lähti näkyvästi liikkeelle muun muassa yhteismyyntipisteiden ja tapahtumien voimalla. Tällä hetkellä Luova Etelä-Karjalaa kehitetään osana Kulttuurikutinaa-hanketta.

Olemme kysyneet eri tilaisuuksista mitä merkiltä halutaan. Selväksi on tullut, että laadun, paikallisuuden ja ammattitaidon kriteereiden on oltava selvät, jotta brändillä olisi todellista arvoa. On tiedettävä mitä brändi lupaa ja minkälaista laatua logon taakse kätkeytyy. Näkyvyys, myyntimahdollisuudet ja toisiin tekijöihin tutustuminen ovat arvokkaita asioita luovalla alalla toimijoille, jotka usein ovat yksin-, kaksin- tai osa-aikasesti yrittäviä. Pelkkä logo tuotteen vieressä ei riitä, asiakkaan on tunnettava logon tarina ja mitä sillä halutaan luvata. Näkyvyys ja luotettavuus koostuvat useista palasista. Myös ympäristöarvot ovat nousseet paljon esille: merkiltä toivotaan lupausta kestävästä ja paikallisesta tuotteesta vastakohtana kertakäyttötavaralle. Palvelujen suhteen merkiltä toivotaan paikallisten palveluntarjoajien esille tuomista.

Kulttuurikutinaa-hankkeen loputtua vuoden 2014 lopulla tarkoituksena on, että Luova Etelä-Karjala lähtisi jatkamaan elämäänsä ilman hankkeita, tekijöiden ja toimijoiden itsehallinoimana tunnuksena. Jotta tähän päästäisiin, on merkin ensin jo oltava jotain: lupaus laadusta ja mahdollisuus verkostoista. Luovuutta maakunnasta taatusti löytyy monenlaista, mutta kuinka kertoa kaikesta ainutlaatuisesta osaamisestamme muille sekä maakunnan omille asukkailla? Mistä löytää tekijät kun niille on tarvetta? Luova Etelä-Karjala voisi olla hyvin suunniteltuna ja sujuvasti toimiessaan vastaus tällaisiin kysymyksiin.

Nyt tarvitsemme tietoa teiltä kaikilta luovilta eteläkarjalaisilta tekijöiltä siitä, mitä Luova Etelä-Karjalalta odotetaan, mihin päin brändiä viedään ja minkälaiseksi toiminta brändin ympärillä tulevaisuudessa halutaan. Yrittäjät, tekijät, järjestöjen edustajat, käsityöläiset, taiteilijat, freelancerit ja kaikki muut "luova tekijä"-kategorian omakseen kokevat - kertokaa meille mitä Luova Etelä-Karjalalta halutaan!

Voit antaa meille arvokasta tietoa vastaamalla Luova Etelä-Karjala-kyselyyn, joka löytyy tämän linkin takaa: klik!

Luova Etelä-Karjalan oikeat nettisivut ovat parhaillaan työn alla ja uusia yhteismyyntipisteitä sekä tapahtumia suunnitellaan. Työstämme myös tuotemerkin käytön tarkkaa kriteeristöä ja brändin lupausta. Toivomme näissä kaikissa asioissa kommentteja nimenomaan teiltä tekijöitä, keitä varten Luova Etelä-Karjala on olemassa ja kenen toivomme jatkossa ottavan brändin omakseen. Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille! Aikaa kyselyyn on vastata marraskuulle asti. Palaamme myöhemmin siihen, mitä tietoja kyselystä saimme ja mikä on Luova Etelä-Karjalan suunta tulevaisuudessa.

Jos sinulla on lisäkysymyksiä kyselystä tai Luova Etelä-Karjalasta, ota yhteyttä: heini.kahkonen(ät)lut.fi, puh. 040 684 3963


.


Kuvat: Heini Kähkönen. Kuvissa Luova Etelä-Karjala-myyntikoju ja Kompastu kulttuuriin-tilataideteoksia Lappeenrannassa Art@bars-viikonloppuna 13.-15.9.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti